Picture of Adrian Stanczak

Adrian Stanczak

Hallo! Adrian Stanczak her. Jeg er en 22-åring fra Polen, men jeg har bodd i Kristiansund siden jeg var 5 år gammel. Jeg er veldig interessert i brettspilldesign, og det var det som fikk meg til å studere Grafisk design. Spilldesignteorien har jeg i hodet, men kunnskapen om å visualisere det fikk jeg lært på studiet. I tillegg har jeg lært om andre designfelt, og har utvidet mine designferdigheter.

Jeg liker spesielt godt å finne på nye løsninger til eksisterende problemer, men også finne på egne problemstillinger. Jeg elsker å brainstorme og jobbe konseptuelt, og har alltid lyst å høre hva de andre har å si. Det er viktig for meg å ha god kommunikasjon for å skape gode designløsninger.

Fighticons. Fargerike kort med tekst, ikoner og illustrasjon. Mockup.
Emneoverbyggende prosjekt, vår 2024

Fighticons: The Card Game

Fighticons er et spill som jeg holder på å designe, og det trengte en grafisk profil. Det er et kortspill som simulerer en slåsskamp i ånden til klassiske arkadespill som Street Fighter og Mortal Kombat, med en moderne vri.

Kortene inneholder mye informasjon, og utfordringen var å visualisere det på en klar og leselig måte, men fortsatt beholde den spennende, dynamiske og moderne identiteten til spillet. I tillegg representerer hver kortstokk en unik karakter (vann, ild, luft, jord). Jeg endte opp med å bruke sterke farger, enkle former, bruk av skråelementer og halftone-effekter. Det var spesielt vanskelig å designe ikoner i den stilen, men Fighticons endte opp som et spennende prosjekt.

Studenter involvert:

Bokserie av Frankenstein, Dracula og Den usynlige mann.
Redaksjonell design 2, vår 2024

Horror bokserie

I dette prosjektet skulle vi designe en bokserie. Temaet er klassisk horror eller grøsser. Bøkene jeg valgte er Mary Shelleys «Frankenstein», Bram Stokers «Dracula» og H. G. Wells «Den usynlige mann». Disse bøkene er rike i ikoniske motiv og beskrivelser, og jeg hadde lyst å visualisere dette på en klar og stilig måte. Jeg bestemte meg for å bruke enkle former i kremhvit og svart som felleselementer og en kontrastfarge på hver bok. Frankenstein bruker bokstaver med ulike tykkelser, lyn som vekker til livet, slottet og gravplassen. Dracula har slottet i Transylvania, blodige tenner og motiv av reisen. Den usynlige mann bruker snøstormen, landsbyen han kommer til og briller som glanser på sine ofre.

Front og bakside av tre versjoner av tidsskriftet Sosiologi i dag.
Redaksjonell design 1, høst 2022

Sosiologi i dag

I dette prosjektet skulle vi designe omslag og innmat til seks viteskapelige tidskrift. Omslagene var individuelt prosjekt, mens innmaten var en gruppeoppgave. Tidskriftene hadde ulike temaer som kausalitet, militærsosiologi, og sanser og følelser. Siden tema for hvert tidskrift var så klart, ville jeg at omslagene skulle fortelle det like klart. Jeg valgte at hvert tidskrift har sin signaturfarge og i en mørkere farge har vi vektorillustrasjoner. Typografien er seriøs og relevant. Andre hovedelementer er lek med luft og justering, og bokser. Det endelige designet er moderne og klart.

Studenter involvert: