Avgangsutstilling 2022, logo

Marlies Douma

Grafisk designer

Marlies

Hei! Jeg heter Marlies, er 39 år og opprinnelig fra Nederland, men har bodd i Norge i over 10 år nå. Etter flere studier og noen år med jobbing bestemte jeg meg for å følge hjertet mitt og gjøre noe som jeg virkelig brenner for.Jeg har alltid vært en kreativ person, opptatt av små detaljer og jeg ser løsninger for hvert problem. Disse egenskapene kunne jeg benytte meg godt av i løpet av denne bacheloren i grafisk design, så jeg har storkost meg disse siste tre årene.Spesielt typografi og redaksjonell design liker jeg godt, og jeg synes det er viktig at et design først og fremst er praktisk i tillegg til det estetiske.

CODAGE hudpleieprodukter – Emballasjedesign

CODAGE hudpleieprodukter – Emballasjedesign

«Emballasje for hudpleieprodukter» – Emballasjedesign

I en verden hvor kjønn blir mer og mer flytende og ikke definerer hvem du er, bør hudpleieproduktet ditt gjenspeile det samme. Jeg ville å gå bort fra det dominerende feminine utseendet til produkter i hudpleieindustrien. Målet mitt var derfor å designe emballasje som er hip og ny, annerledes enn de andre, med et lekent og friskt utseende.

Mønsteret og bruken av forskjellige grønne toner og hvitt, bidrar til et moderne, friskt og kjønnsnøytralt utseende. Emballasjen er leken med en viss eleganse, og den rene, flytende organiske linjen til bunnelementet uttrykker mykheten til produktene. De ulike fargekombinasjonene gir variasjon; produktene er forskjellige, samtidig som de har en tilknytning til hverandre og merket.

Bokserie – Redaksjonell design 2

Bokserie – Redaksjonell design 2

«Bokomslag for en bokserie» – Redaksjonell design, bokdesign

Her designet jeg tre forskjellige bokomslag for en bokserie. Jeg valgte tre bøker fra den tyske forfatteren Hermann Hesse: bøker som jeg måtte lese på videregående, og som gjorde et uventet stort inntrykk på meg.

Jeg ville skape en spennende kontrast mellom den klassiske litteraturen og det moderne uttrykket. De hvite flatene med navnet til forfatteren danner en slags ramme og forbinder bøkene slik at de sees som en serie.

Forskjellige skrifttyper for titlene og forskjellige stiler på bilder på omslagene gir variasjon og gir hver bok også sitt eget uttrykk.

«Look closer» for Rijksmuseum – Visuell identitet

«Look closer» for Rijksmuseum – Visuell identitet

«Visuell identitet for et tema for Rijksmuseum» – Emneoverbyggende prosjekt

I dette prosjektet designet jeg flere forskjellige flater for et tema for Rijksmuseum, Nederlands nasjonalmuseum.

I en verden hvor alt går fort og hvor alle har det travelt, er det viktig å finne og nyte de små tingene i livet. Jeg laget derfor temaet ‘look closer’ for å invitere folk å oppdage ting som de ikke har sett før på de mest kjente maleriene i museet. Ved å «scramble» maleriene på plakatene ser man detaljene uten den vanlige konteksten, og dette «shuffle puzzle»-konseptet har jeg implementert på andre flater også: en brosjyre og digitale medier som Facebook og Instagram.