Avgangsutstilling 2022, logo

Marc Daniel Einebakken

Grafisk designer

Marc

Hei, jeg er Marc Daniel Einebakken, er 25 år gammel og går på grafisk design. Jeg ble født i Tromsø, men bodde i Oslo i flere år før jeg begynte med studenttilværelsen. Jeg har alltid likt å jobbe med kreative ting, men da jeg var ferdig med videregående så var jeg usikker på hvilken retning jeg ville gå i. Jeg bestemte meg til slutt for grafisk design på NTNU, da jeg liker den helhetlige kreative prosessen, uansett medium. Jeg har elsket å jobbe med emner der vi har begynt med ingenting, og til slutt endt opp med en løsning som kan stå for seg selv.

Viking – Emballasjedesign

Viking – Emballasjedesign

I dette prosjektet designet jeg en serie med "emballasje" for en smykkeserie for Lyr Design. Lyr selger en rekke forskjellige smykker og smykketyper, og jeg ønsket å oppfylle et mer spesifikt behov. Denne serien består av flere nordiske "viking"-smykker og ble designet heretter. Jeg har tatt inspirasjon fra både eksisterende smykkeekser, men også materialer fra vikingtiden, slik som skinn og sølv. Skinnet er grovt, og har et kraftigere preg enn mange moderne esker. Smykkene skal ikke virke for eksklusive, og jeg valgte da å bruke sølv som hovedfarge, da nordmenn på den tiden brukte oppstykket sølv som betalingsmiddel, og hvor gull ble brukt for handel og for de aller rikeste.

Redesign av tidsskrift – Redaksjonell Design

Redesign av tidsskrift – Redaksjonell Design

I dette prosjektet skulle vi redesigne omslag og innmat på vitenskapelige tidsskrifter. Tidsskrifter "Journal of Technical Writing and Communication" handler om teknisk skriving, rettskriving, informasjon og kommunikasjon. Eksemplaret vi arbeidet ut ifra var fra 2012, og trengte da et lite ansiktsløft. Et av hovedelementene som ble brukt var farge, da vi ønsket å bruke det som et virkemiddel for å skille utgaver fra hverandre og for å fremheve viktige elementer. På omslaget manifesterer dette seg som et fargetema, mens på innsiden så står det i kontrast til de ellers svarte og hvite elementene. Et annet element som ble hyppig brukt på innmaten var en grid, der teksten lå vendt mot ryggen av tidsskriftet, og der det var en bred marg hvor annen tilleggsinformasjon kunne ligge. Slike tidsskrifter inneholder ofte lengre referanser, tilleggsinformasjon, og tips og veiledninger til videre lesing, og vi så på det som et viktig element for tidsskriftet.

Ryuuseki, håndbok – Selvvalgt prosjekt

Ryuuseki, håndbok – Selvvalgt prosjekt

Det emneoverbyggende prosjektet var et selvvalgt prosjekt der vi dannet en oppgave på egenhånd og dermed løste den. I dette prosjektet valgte jeg å lage en håndbok for rollespillet Dungeons and Dragons. Denne boka inneholder informasjon om en spillbar fantasiverden, skapningene man kan spille i den, regler for selve spillet, og andre elementer og biter med informasjon. På grunn av mengden med informasjon skal boken fungere som et oppslagsverk der man raskt kan slå opp på forskjellige sider for å finne blokker med informasjon og regler. Slike rollespill innebærer ingen faste visuelle elementer, da det er helt opp til spillerne. På grunn av dette er boken tungt emnebetont for å gi et inntrykk av verdenen til de som leser der, samt mye bruk av større bilder og illustrasjoner for å forsterke dette.