Avgangsutstilling 2022, logo

Sine Uberg

Interaksjonsdesigner

Sine

Hei, jeg heter Sine, er 23 år og kommer fra Kongsberg. Helt siden jeg fikk min første CD-spiller som liten, har jeg vært interessert i teknologi. På videregående fant jeg fort ut at mitt favorittfag var IT, og jeg likte å bruke mye tid på å sette sammen egne nettsider. Som regel har jeg alltid et prosjekt liggende, og jeg liker å jobbe med prosjekter man kan snu på hodet for å så komme frem til godt gjennomtenkte løsninger. Når jeg er ferdig som student, kunne jeg tenke meg å jobbe med utviklingen av tjenester og systemer innen helsetjenesten, og med komplekse eller med sikkerhetskritiske systemer. Noen av fagene jeg har hatt stor glede av og lært mye av er Kommunikasjon, Tjenestedesign og Design av sikkerhetskritiske systemer.

Design of Safety Critical Systems - “Kontrollrom”

Design of Safety Critical Systems - “Kontrollrom”

I prosjektet med den autonome NTNU ferja Milli Amperè brukte vi mye tid på å sette oss inn i et spennende fagfelt, og gjorde mye research rundt plassering av elementer, og sortering av viktig informasjon for kontrolløren. Noen viktige arbeidsmetoder var desk research for å få en bedre forståelse for fagfeltet, intervju med noen designere fra IFE (institutt for energiteknikk), og affinity clustering for å sortere innsamlet informasjon. Kontrollrommet vi designet besto av fire skjermer: den ene skjermen med ferjens omgivelser og oversikt, en med generell info om vær, passasjerer ol, en hovedskjerm med alarmlogg for ferjen og informasjon om ferjens bevegelser. Siste en touch-skjerm for nødanrop og start / stopp.

Forretningsdesign - “Ski-NM 2023”

Forretningsdesign - “Ski-NM 2023”

Ski-NM skal i 2023 arrangeres av Vind IL/Gjøvik, og i denne sammenheng fikk vi i oppgave å utforme en ny forretningsmodell. Målgruppa vi tok for oss var barn og barnefamilier. Det ble holdt en spørreundersøkelse for å kartlegge viktige behov og ønsker fra målgruppa. Andre metoder var brainwriting, verdiforslag og SWOT-analyse som hjalp oss å finne svakheter og trusler i forretningsmodellen. Løsningen ble en sammensetning av et marked med boder på stadion, en brosjyre med info om lokale aktører og kart, et aktivitetsark og pakkeavtaler til lokale bedrifter.

Tjenestedesign - “HandleHjelpen”

Tjenestedesign - “HandleHjelpen”

Vi tok for oss handleopplevelsen for rullestolbrukere hvorav selvstendighet og orientering var sentrale funn. Gjennom semesteret lærte vi flere arbeidsmetoder gjennom designprosess modellen Double Diamond, og fikk mye utbytte av intervju (med rullestolbruker og assistent), empatisk tjenestesafari og co-creative workshop. Resultatet besto av en applikasjon hvor kunden kan planlegge handleturen i forkant, et kart over hvor varene ligger i butikken, og hjelp til å finne ut hvor varen ligger i seksjonen gjennom et blinkende LED-lys i varens pristagg.