Avgangsutstilling 2022, logo

Lisa Sofie Edelman Sæther

Interaksjonsdesigner

Lisa Sofie

Hei, jeg heter Lisa, er 25 år og kommer fra Sandvika. Da jeg begynte på NTNU på IT-drift og informasjonssikkerhet hadde jeg aldri hørt ordet interaksjonsdesign. Jeg valgte å byttet studiet etter at jeg fikk en forståelse av hva det innebar å være en interaksjonsdesigner, og jeg har aldri angret valget. Jeg føler at som interaksjonsdesigner får jeg i større grad muligheten til å jobbe med og for mennesker, noe som alltid har vært viktig for meg. Under studietiden har jeg vært innom mange fag og noen av fagene som har gitt meg mest glede er Informasjonsarkitektur, Tjenestedesign, og Tangible and Sensorial Interaction Design.

Tjenestedesign – «En mer brukervennlig handleopplevelse»

Tjenestedesign – «En mer brukervennlig handleopplevelse»

Tjenestedesignprosjektet var et gruppeprosjekt hvor vi var 3 medlemmer på gruppen. Vi ønsket å finne ut hvordan vi kunne bedre handleopplevelsen for rullestolbrukere, og brukte en double diamond tilnærming for å strukturere arbeidet vårt. Gjennom de fire fasene i double diamond var vi innom mange ulike metoder som; empatisk tjeneste safari, desktop research, personas, 5 Why’s, crazy 8, idea portfolio og stroyboards, for å nevne noen. Resultatet av oppgaven ble et konsept som vi valgte å kalle "En mer brukervennlig handleopplevelse" som inkluderte en hjelpeknapp og en senket frysedisk.

Tangible and Sensorial Interaction Design – “Book-it-lab”

Tangible and Sensorial Interaction Design – “Book-it-lab”

Prosjektet i Tangible and Sensorial Interaction Design var et prosjekt jeg jobbet på sammen med én annen. Dette var også en semesteroppgave hvor vi hadde en reell oppdragsgiver fra IVB instituttet på NTNU. De ønsket en booking oversikt for lab området som var tilgjengelig for alle brukere av laben. Også i dette prosjektet brukte vi en double diamond tilnærming. Metodene vi brukte var blant annet; observering, intervjuer, prototyping, affinity diagramming, personas og brukertester. Resultatet ble en oversikt over området med informasjon om hva som var booket på laben den dagen. Man kunne også bruke en QR kode for å få denne informasjonen på mobilen, pluss litt tilleggsinformasjon.

Informasjonsarkitektur – «Gjøvik by»

Informasjonsarkitektur – «Gjøvik by»

Informasjonsarkitektur var et spennende og nødvendig fag. Gruppen min i faget besto av to interaksjonsdesigns- og to web utviklings studenter. Oppgaven vi skulle jobbe med var å lage en forbedret versjon av Gjøvik by sin nettside med informasjon om events og happenings i Gjøvik området. Faget gikk mye ut på å lære om oppsettet og hierarkiet av en godt designet tjeneste. Metodikken vi brukte underveis var blant annet; dybdeintervju, personas, scenario, stoaryboards og digitale prototyper. Resultatet av oppgaven ser du på bildet over eller så kan du lese mer om det inne på porteføljen min.