Avgangsutstilling 2022, logo

Ida Emilie Herfoss

Interaksjonsdesigner

Ida

Hei, jeg heter Ida, er 26 år og kommer fra Drangedal. Jeg har alltid vært interessert i mennesker og teknologi, og etter jeg ble ferdig med en bachelorgrad i idrettsfysiologi valgte jeg å endre retning og begynne med noe som passet meg bedre. Derfor var valget lett, interaksjonsdesign på NTNU på Gjøvik. Prototyping for nettbrett og mobil var veldig morsomt og et emne jeg likte godt!

Design for nettbrett og mobil - “The perfect hobby”

Design for nettbrett og mobil - “The perfect hobby”

Vi fikk i oppgave å designe og prototype en applikasjon der brukere i Gjøvik kunne finne en ny hobby! Metoder vi brukte var: Heuristisk evaluering, 5 Whys, intervjuer, affinity mapping, verdiforslag, card sorting, brukertesting, lo-fi og hi-fi prototyping. Vi hadde fokus på å gjøre det enkelt for brukere å finne en ny hobby eller et kurs i Gjøvik. Dette ble gjennomført i løpet av noen få steg.

Design of Safety Critical Systems - “Design of control room for milliAmpere 2”

Design of Safety Critical Systems - “Design of control room for milliAmpere 2”

Vi fikk i oppgave å designe og sketche en prototype for et kontrollrom for milliAmpere 2 (selvkjørende båt i Trondheimdsfjorden). Siden vi hadde lite innsikt i en slik situasjon måtte vi ta i bruk intervjuer og observasjon for å skaffe innsikt om temaet. Metodene vi brukte var: Research, intervjuer, observasjon, personas, affinity clustering, brukerreise, lo-fi- og hi-fi prototyping, brainstorming og mind-mapping. Valget falt på en widescreen monitor, to skjermer + en ipad for rask tilgang til avgjørende og viktige ressurser. Målet var å lage et kontrollrom for en selvkjørende båt.

Forretningsdesign - “Ski-NM 2023”

Forretningsdesign - “Ski-NM 2023”

Vi fikk i oppgave å lage en ny forretningsmodell for ski-NM 2023 på Gjøvik/Vind IL. Arrangør kom med flere problemstillinger som forslag, og ut i fra dette skulle vi definere vår problemstilling. Metoder brukt var: desk research, personas, spørreundersøkelse, definere brukergruppe, idea portfolio, value proposition canvas, dot-voting, 5-whys, effort-impact matrise, kundeprofil, SWOT-analyse og lo-fi. Resultatet var med fokus på barn og barnefamilier. Hvordan man kan få barnefamilier til å komme på stadion flere ganger i løpet av NM helgen. Denne våren har vi et annet emne med en videreføring av dette emnet, tjenestedesign. Der vil vi fortsetter med å utvikle ideen og lage en fungerende tjeneste som kan leveres til Vind il.