Avgangsutstilling 2022, logo

Hanna Hernæs

Interaksjonsdesigner

Hanna

Hei, jeg heter Hanna, er 27 år og kommer fra Nittedal. Helt siden jeg var liten har jeg vært nysgjerrig på menneskene og verden rundt meg. Fra tidligere har jeg en bachelor i HR og personalledelse, og linken til interaksjonsdesign er vel at jeg er nysgjerrig og interessert i å forstå mennesker og hva som motiverer dem. Kombinasjonen av analyse og kreativitet som fagfeltet fører med seg, trigger min interesse for interaksjonsdesign. Å forstå brukeren for å kunne designe kreative løsninger med høy brukervennlighet er en meningsfull måte å kunne utgjøre en forskjell. Jeg likte utrolig godt å jobbe med tjenestedesign. Både fordi det var spennende å få designe en god og innovativ brukeropplevelse i et tjenesteforløp, men også fordi prosjektet hadde et spesielt fokus på universell utforming. Jeg har også hatt stor glede av Design og prototyping for digitale flater, Informasjonsarkitektur og Design av sikkerhetskritiske systemer.

Tjenestedesign - “EasyShop”

Tjenestedesign - “EasyShop”

I emnet Tjenestedesign skulle vi gjøre den fysiske handleopplevelsen av dagligvarer bedre for personer med bevegelseshemming. Gruppen hadde en smidig designprosess hvor vi jobbet etter double diamond rammeverket. Innsikt: dybdeintervju, observasjon og empatisk tjenestesafari. Definering: affinity clustering, persona, empatikart, brukerreise, 5 whys, how might we og key insight. Ideering: brainwriting, crazy 8, brainstorming, og dot voting og idea portfolio for seleksjon. Prototyping: skissing og for visualisering benyttet vi service blueprint og desktop walkthrough. Resultatet ble en løsning som kombineres av en app og fysisk tjeneste hvor brukeren kan spørre om “synlig” eller “usynlig” hjelp for å få tak i og få med seg varer.

Design og prototyping for nettbrett og mobil - “Den perfekte HOBBY”

Design og prototyping for nettbrett og mobil - “Den perfekte HOBBY”

I emnet design og prototyping for digitale flater fikk vi i oppgave å designe og prototype en applikasjon for millennials i Gjøvik som ville finne en ny hobby. Vi brukte metodikk som: dybdeintervjuer, affinity mapping, heuristisk evaluering, 5 Whys, verdiforslag, card sorting, brukertesting, low-fi og high-fi prototyping. Resultatet for dette prosjektet ble en applikasjonen som ga en samlet oversikt over alle tilbudene på Gjøvik, hvor brukeren også kan bruke “hobbyhjulet” et lykkehjul for å velge en ny hobby. Den er designet slik at det er enkelt og få steg for å melde seg på en ny aktivitet eller kurs.

Design of Safety Critical Systems - “Design av konrollrom MilliAmperell”

Design of Safety Critical Systems - “Design av konrollrom MilliAmperell”

I emnet Design av sikkerhetskritiske systemer skulle vi designe kontrollrom med skjermer som ga informasjon til en operatør om den pågående statusen til den autonome fergen MilliAmpere 2. Metoder vi brukte var: research wall, dybdeintervjuer, observasjon, affinity clustering, personas, brukerreise, brainstorming, mindmap, lo-fi skissing og medium/hi-fi skissing. Resultatet ble en widescreen monitor og to skjermer for overvåking. I tillegg designet vi en iPad for rask og enkel touchbasert tilgang ved manuell styring av fergen.