Avgangsutstilling 2022, logo

Frode Lien

Interaksjonsdesigner

Frode

Hei, jeg heter Frode, er 53 år og kommer fra Trondheim. Jeg har fagbrev og mesterbrev som typograf og mediegrafiker med 20 års grafisk arbeidserfaring, med bakgrunn fra 10 aviser samt reklamebyrå. Etter et halvårig høyskolestudium i interaksjonsdesign og brukervennlighet trigget ønsket om å jobbe med å skape gode digitale tjenester med universell utforming – som betyr at f.eks nettsider og apper skal kunne brukes av flest mulig, uansett funksjonsevne. Det gjorde at jeg bestemte meg for å gjøre en karriereendring. Tjenestedesign, konseptutvikling og informasjonsarkitektur er noe av det jeg har trivdes med å jobbe med gjennom studietiden. Tjenestedesign-prosjektet «Hvordan kan vi gjøre handleopplevelsen bedre for personer med svekket syn?» var det mest inspirerende, engasjerende og spennende jeg deltok i!

Tjenestedesign - “Forbedre de svaksyntes handleopplevelse i matbutikk”

Tjenestedesign - “Forbedre de svaksyntes handleopplevelse i matbutikk”

Designprosess-modellen Double Diamond ble lagt til grunn for prosjektet. Dette er en metode som veksler mellom bredt og smalt fokus for å skaffe både bredde og dybde i innsikten. Forundersøkelser som ble gjort var; research og empatisk tjenestesafari, Personas, Dybdeintervju, skygge observasjoner og research-intervju med frivillige rekruttert gjennom Blindeforbundet. I tillegg hadde vi løpende kontakt med Coop Norges innovasjon- og utviklingssjef, samt jobbet med metoder som Brainstorming, Brukerreise, How might we og 5 Why's. Resultatet ble å montere en ringeklokke på en infodesk i butikken. Alle kunder kan benytte ringeklokken for å påkalle betjeningen for hjelp.

Informasjonsarkitektur - “Lage en ny app og nettside for Byen vår Gjøvik”

Informasjonsarkitektur - “Lage en ny app og nettside for Byen vår Gjøvik”

Hensikten med prosjektet Gjøvik by var å lage en helhetlig nettside som hadde som ambisjon å samle absolutt alle arrangementer og aktiviteter i Gjøvik og omegn. Den burde være lett å orientere seg i og med ulike filtreringsmuligheter for å finne det man er ute etter av konserter, arrangementer eller aktiviteter raskest mulig. Metoder brukt under prosjektet var: Research om kontekst og innhold, domenekunnskap, semi-strukturert intervju av kulturbruker, to kulturbruker personas og to arrangør personas , Crazy 8, open card sorting og affinity mapping. Resultatet ble en app som har en fin layout. Brukervennligheten har vi skapt gjennom en veldig grundig og gjennomtenkt jobb med kategorisering og kortsortering, og legge til rette for bruk av filter ved søk.

Bachelorprosjekt - “AR-teknologi i skolen”

Bachelorprosjekt - “AR-teknologi i skolen”

Prosjektet prøvde å forbedre/optimalisere scanning og gps-tracking ved bruk av mobiltelefon og Ludenso Explore AR-app. Bakgrunn: AR er en forkortelse for augmented reality, som betyr utvidet virkelighet på norsk. Ludenso Explore er en app utviklet av det norske startup selskapet Ludenso. Når elever i den norske skolen scanner en bestemt QR-kode, vil utvalgte bilder i deres lærebøker bli levende og interaktive ved at AR-elementer popper opp som 3D-modeller eller videosnutter som spilles. Metoder brukt var: Desktop research, intervju og observasjon. Resultatet vil forhåpentligvis være at jeg har avdekket noen utfordringer knyttet til dårlig målgjenkjenning.